Spiga

Dindarlar ve dinciler

Ben fazla zeki bir insan değilim, bu yüzden bazı şeyleri ilk söylendiğinde anlamayabiliyorum..

Dindar ve dinci arasındaki farkı da ilk açıklandığında anlamamıştım.. Dindar kelimesi farsça -dar ekinin din'e eklenmesiyle oluşuyor ve dinî kaideleri uygulayan, ibadet vs. vecibelerini yerine getiren anlamına geliyor. Bu farsça eki kolayca anlayabiliyorum.

Türkçedeki -ci,-cı ekini de tanıyorum ama bu ek din kelimesine geldiğinde benim hiç anlayamadığım, bambaşka bir anlam kazanıyor.

Normalde din arapça yol demek, bu durumda dincinin de yolcu gibi bir anlam taşıması gerek. Son derece güzel ve zararsız bir anlam bana göre. Ama durum böyle değilmiş, bunu üniversite okurken anladım.

Fakültede 1. sınıfı okurken, kendini ülkücü (ülkü değil, ülkücü :) olarak tanımlayan bir arkadaşım dedi ki;

"Bak kardeşim, bi dindar vardır, bi dinci vardır"

"Nasıl yani? Ne fark var?"

"Dindar adam samimi olur, namaz kılar, oruç tutar. Dinci ise dini gösteriş ve kendi çıkarları için kullanır."

"Sen nesin peki?"

"Ben dindarım.."

"Ama namaz kılmıyosun, hatta geçen yılbaşında babanla birlikte içki içtiğini söylemiştin"

"Evet, ne olmuş"

"Demek ki sen de dincisin" :)

0 yorum: